טבעונית למרחקים ארוכים: "בלילה אחד הפכתי לטבעונית" – שיחה עם שירי בן עמי, מאמנת ריצה וספורטאית סיבולת, שהפכה לטבעונית בעקבות הרצאה ששמעה

אני נפגשת עם שירי בן עמי – רצה למרחקים ארוכים ומאמנת ריצה ­­– באצטדיון הדר יוסף, לקראת סיום האימון של קבוצתה. מאחר שגם אני לאחר אימון חיזוקים, שאחריו הוספתי ריצה בפארק הירקון , אני "תופסת טרמפ" ומצטרפת למתיחות ששירי  מעבירה לחברי קבוצתה, ומתרשמת מהיחסים החבריים והנעימים השוררים בינה לבינם.

הסתיימו המתיחות, שירי נפרדת מהמאומנים שלה, ואנו מתיישבות לשיחה על הדשא בצל אחד העצים.  אני שואלת בעניין ושירי משיבה ברצון.

הרצאה משנת חיים

- כמה זמן את עוסקת בספורט?

מגיל שש. הייתי שחקנית כדורסל שתים-עשרה שנים. לריצה הגעתי לפני יותר מעשר שנים ולאימון לפני שלוש שנים.

- מתי ומדוע הפכת לטבעונית?

הפכתי לטבעונית בינואר 2012. אני אוהבת בעלי-חיים והנושא של זכויות בעלי-חיים עניין אותי, אבל עד שלא זורקים לנו את האמת ישר לפנים לגבי מה שקורה בתעשיות המזון מן החי, לא באמת עוסקים בכך. ערב אחד נתקלתי באינטרנט בכותרת "ההרצאה הכי טובה שתשמעו אי פעם". הכותרת המושכת גרמה לי לצפות בהרצאה של גארי יורופסקי, פעיל זכויות בעלי-חיים, וההרצאה הזו פשוט חוללה אצלי מהפך. שמעתי דברים שנשמעו לי נכונים, גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה בריאותית. אמרתי לעצמי: "שינוי יהיה. אני עדיין לא יודעת איך, אבל יהיה שינוי". למחרת בבוקר רציתי לשתות קפה, ולא הייתי מסוגלת לשתות אותו עם חלב. בלילה אחד הפכתי לטבעונית. בלי קושי רב.

- באמת? בלי קושי?

נכון שוויתרתי על נוחות ועל מאכלים טעימים שונים, אבל עשיתי זאת בשביל מצפון נקי. מלבד זאת, יש כל-כך הרבה מתכונים טבעונים טעימים. ואני אוהבת לאכול, זו אחת ההנאות שלי. היום לא קשה לי בכלל, ואני בטוחה שאני אוכלת בריא יותר מאשר בעבר. אני אוכלת יותר ירקות וּפֵרות. בעבר לא אהבתי ירקות. אבל היום התזונה שלי מאוד מגוונת. ויתור שעשיתי הוא שהיום אני יוצאת פחות לאכול בחוץ, שזה אולי דווקא טוב, כי זה חוסך כסף. אבל יש יותר ויותר מנות טבעוניות היום, וכמובן – בתל-אביב יש גם מסעדות טבעוניות כמו בודהה בורגרס, שיש להם מנות ממש טעימות, ולא מזמן נפתחה השווארמה הצמחונית, שהיא למעשה טבעונית. מי שמחליט להפוך לטבעוני, אולי בהתחלה יהיה לו קצת קשה, אבל אחר כך זה לא יותר קשה מלהכין ארוחה בשרית, וזה גם זול יותר. לא חסר מזון טבעוני מגוון וטעים.

החלטתי להפסיק להיות אנוכית

- השינוי הזה לא היה מלווה בחששות? באזהרות מצד הסביבה הקרובה?

כן. בוודאי שהיו חששות. במיוחד בגלל שאני ספורטאית סיבולת. אבל עשיתי מחקר מעמיק. קראתי הרבה בתחום, גם דעות בעד תזונה טבעונית וגם דעות נגד. הבנתי שאני צריכה להקפיד על המזון, אבל כל ספורטאי צריך להקפיד. אני כל הזמן שומעת הצהרות שספורטאי סיבולת חייבים בשר. בהתחלה, זה הטריד אותי, אבל אז נזכרתי בתמונות שראיתי כאשר צפיתי בהרצאה של גארי, ואמרתי לעצמי שאפילו אם יהיו לי חוסרים שונים, אני החלטתי להפסיק להיות אנוכית; החלטתי להזיק כמה שפחות. עשיתי זאת למרות החששות ואני שמחה שזה לא מפריע לי. להפך. מי שהזהירו אותי לא באמת מבינים בתזונה. יש מיתוסים ודעות מקובלות, אבל שיקראו! שילמדו! סקוט יורק, אלוף העולם בריצות אולטרה-מרתון, הוא טבעוני.

ולשאלה שאת בטח שומעת לא מעט – איך, כטבעונית, הגוף שלך מקבל די חלבון?

בעיקר משילוב של דגנים וקטניות, למשל מג'דרה. אחרי ריצה ארוכה אני שותה שייק חלבון המורכב מ-100–150 גרם טפו, חלב סויה, 2–3 סוגי פֵרות וסילאן. השייק הזה מספק לי בערך 20 גרם חלבון. מאוחר יותר אני אוכלת ארוחה כמו קווקר, זרעי פשתן וטופו.

לאחר מרתון תל-אביב אכלתי שלוש עוגיות קווקר עם טופו שהכנתי, שסיפקו לי 15 גרם חלבון.

בהתחלה באמת חששתי מעניין החלבון, אך היום נראה לי ששמים יותר מדי דגש על חלבון. בתזונה המערבית אנו צורכים יותר מדי חלבון, והחלבון הרי מעמיס על הכליות, בייחוד חלבון מן החי.

 הבדל משמעותי בקלילות ובמהירות

- האם את חשה שינוי מאז שהפכת לטבעונית?  

זהו השינוי התזונתי הטוב ביותר שעשיתי בחיי. לאחר שהפכתי לטבעונית התחלתי להתאמן למרתון תל-אביב. תוך שלושה שבועות הרגשתי הבדל משמעותי בקלילות ובמהירות. לפני כן חייתי על מוצרי חלב, שיוצרים ליחה, אף שאני לא רגישה ללקטוז החלב. כטבעונית, הרגשתי שקנה הנשימה נפתח. הריצות שלי כטבעונית הרבה יותר טובות והבדיקות טובות יותר.

סיימתי את המרתון בתוצאה שלא ציפיתי לה. שיפור גדול לעומת המרתון הקודם שלי. בסופו של דבר, עוד יגלו שתזונה טבעונית מטיבה עם הגוף. לא מעמיסה על המערכות שלו כמו תזונה מן החי.

- יש טבעונים נוספים בסביבה שלך?

הרבה מחבריי הם טבעונים. הרבה בזכות ההרצאה של גארי שבאמת חוללה שינוי. אני מקווה שמיקי חיימוביץ צדקה כאשר אמרה שזה לא טרנד חולף אלא מגמה שעומדת להישאר ולהתחזק. ככל שהמגמה תתחזק יהיה קל יותר למצוא מנות טבעוניות במסעדות. חשבי על כך, אם אף אחד לא היה מכוון אותנו לאכול בשר לאחר שנולדנו, מה הסיכויים שהיינו על דעת עצמנו הורגים תרנגולת או פרה כדי לאכול את הבשר שלהן?

 אין הבדל בין הכלבה שלי ובין הפרה ברפת

- את מגדלת בעל-חיים?

[משיבה בחיוך קורן ואוהב] כן. כלבה בשם טשה, שאימצתי ביום אימוץ בגן מאיר. ההרצאה של גארי גרמה לי להבין שאין הבדל בין הכלבה שלי ובין הפרה ברפת, רק בגלל שאת הפרה אני לא רואה. הרי לא הייתי רוצה שהכלבה שלי תעבור את הסבל שעוברת הפרה, אז למה זה בסדר שהפרה תסבול?

טשה – מה ההבדל בינה ובין פרה?

 

המאומנים שלך יודעים שאת טבעונית?

רובם יודעים. זה לא שאני מטיפה להם להפוך לטבעונים, אבל אם שואלים אותי על תזונה אני עונה שאני טבעונית, שאני ממליצה על תזונה טבעונית, ושהם מוזמנים להתייעץ אתי ובשמחה אמליץ להם. אחרי שהפכתי לטבעונית גם חשבתי שאולי אאמן קבוצה של רצים טבעונים.

אולי זה עוד יקרה. ולסיום – מסר לאומה?

מסר כמאמנת? רצים שרוצים להיות טבעונים – מוזמנים בשמחה לפנות אלי. אל תחששו – הצורך בחלבון מן החי הוא מיתוס. רוצו ואכלו בריא. יש מספיק חלבון במזונות מן הצומח. אבל מעבר לעניין הבריאותי, יש חיות מסביבנו ומגיע להן לחיות, והסיבה העיקרית בעיניי להיות טבעונים היא סיבה מוסרית, גם אם זה מצריך יותר תשומת לב למה שאנחנו אוכלים. כמו שהכנסתם לחיים שלכם את הריצה, אתם יכולים להכניס לחיים שלכם תזונה טבעונית. זה כבר לא עניין גדול.

שירי וטשה – אהבת אמת

Comments

comments

פורסם בקטגוריה ריצה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

11 תגובות על טבעונית למרחקים ארוכים: "בלילה אחד הפכתי לטבעונית" – שיחה עם שירי בן עמי, מאמנת ריצה וספורטאית סיבולת, שהפכה לטבעונית בעקבות הרצאה ששמעה

  1. מאת איציק ביטרן‏:

    טוב לראות את הכתבות שאת חלקן קראתי בעבר

    • מאת יעל שמש‏:

      תודה, איציק! במהלך חודש תשרי כל הכתבות תהיינה כבר באתר החדש, ועליהן תתווספנה כמה חדשות.

  2. מאת מאשה‏:

    מאוד מעודד. פותח לי מחדש את החלומות לשחק בדמינטון ולשחות.

  3. פינגבאק: Επιπλα

  4. פינגבאק: cara main poker

  5. פינגבאק: Type Beat

  6. פינגבאק: best langkawi homestay

  7. פינגבאק: iphone 6 glass screen protector

להגיב על מאשה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>